دسته‌بندی نشده

راهکارهایی برای تشخیص نقره اصل

نشانه 925 روی نقره برای تشخیص اصل بودن آن

چگونه نقره اصل را تشخیص دهیم ؟

نقره فلزی ارزشمند، گرانبها، درخشان به رنگ سفید مایل به خاکستری اسـت. که در مقاله ی نقره چیست به طور مفصل به ویژگی های آن پرداخته ایم. حال در این مقاله قصد داریم با روش های تشخیص اصل بودن نقره آشنا شویم.

اگر از زیورآلاتی از جنس نقره استفاده می‌کنید ممکن اسـت بخواهید اصل یا بدل بودن آن را تشخیص دهید. در اینجا با راهکارهای ساده ای آشنا می شویم که به راحتی می توان از آن ها برای تشخیص نقره اصل استفاده کرد.

هفت راهکار تشخیص نقره اصل عبارتند از :

  1.  نشانه ها 
  2. عیار
  3.  وزن
  4.  آهنربا
  5. یخ
  6. صدا
  7.  وایتکس

1-تشخیص از طریق نشانه ها :

زیورآلات نقره مانند طلا دارای نشانه هایی هستند. که درواقع این نشانه ها مشخص کننده هویت نقره و شناسنامه آن اسـت. این نشانه ها جزئیاتی در مورد

میزان خلوص نقره، طراح یا سازنده زیور، معدن استخراج شده و … میباشد.

توجه به این نشانه ها به شما کمک می کند که نقره اصل را تشخیص دهد. البته این امکان وجود دارد که زیور نقره ی شما قدیمی و اصل باشد و فاقد نشانه، پس این روش به تنهایی کافی نیست و باید به دنبال روش های دیگری برای تشخیص نقره اصل باشید.

تشخیص نقره با نشانه ها

2-تشخیص نقره اصل از طریق عیار :

عیار نقره، روش دیگری اسـت که میتوان به کمک آن اصل بودن نقره را تشخیص داد. سنجش نقره ی اصل با اعدادی که بر روی زیور حک شده مانند 925 ، 900 و 800 و حروف اختصاری S که نشان دهنده Silver یا Sterling است،تشخیص داده می‌شود. این اعداد نشان دهنده عیار زیورآلات شما هستند. به طور مثال عدد 925 به این معناست که از ترکیب 92/5 درصد نقره خالص و 7/5 درصد فلزات دیگر تشکیل شده است و نقره استرلینگ نام دارد که مناسبترین نقره برای ساخت زیورآلات و جواهرات میباشد. پس توجه به این نشانه ها ضروری اسـت.

تشخیص نقره با نشانه ها

3-تشخیص از طریق وزن :

برای تشخیص اصل بودن زیور نقره، آن را وزن کنید. اگر زیور نقره شما اصل باشد وزن سنگینی خواهد داشت. اما اگر توخالی و تقلبی باشد حس بدی را در هنگام استفاده منتقل می‌کند. زیرا زیورآلات نقره به ویژه زیورهای دست ساز از استحکام و وزن مناسبی نسبت به ابعاد برخوردار هستند تا کارایی لازم را داشته باشند.

روش کار به این صورت هست که ابتدا زیور خود را وزن کنید و عدد وزن به دست آمده را یادداشت کـنید. سپس داخل ظرفی آب مقطر ریخته، روی ترازو بگذارید و ترازو را صفر کـنید. زیور را درون ظرف آب مقطر انداخته و مجدد عدد به دست آمده را یادداشت کنید.

حال عدد اول را تقسیم بر عدد دوم کـنید. اگر نقره شما خالص باشد عدد حاصل باید برابر با 10.49 باشد. البته این روش نیز همیشه کارآمد نیست. زیرا متقلبین میتوانند با اضافه یا کم کردن مقدار فلزات جایگزین عدد مورد نظر را به دست آورند.

4-تشخیص از طریق آهنربا :

نقره اصل همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد. یعنی هنگام برخورد با آهنربا جذب آن نمی شود و آن را دفع می‌کند. یک آهنربا را به زیور خود نزدیک کـنید اگر بین آهنربا و زیورنقره نیروی دافعه ایجاد شد و این دو یکدیگر را دفع کردند نقره ی شما اصل است. در غیر این صورت اگر حالت جاذبه ایجاد شد تقلبی است و فقط روکشی از نقره دارد.

نکته ی لازم به ذکر این اسـت که فلزاتی مانند روی،سرب،مس و یا دیگر فلزاتی که خاصیت غیرمغناطیسی دارند نیز ممکن اسـت جذب آهنربا نشوند. بنابراین، این روش همیشه جواب نمی‌دهد.

تشخیص نقره اصل از طریق آهنربا

5-تشخیص نقره از طریق یخ :

یکی از روش های تشخیص نقره اصل از بدل استفاده از یخ اسـت. زیرا نقره رسانای انرژی گرمایی است. و اگر یک قطعه یخ را کنار آن قرار دهید زودتر از زمان معمول شروع به آب شدن می‌کند. اگر این اتفاق نیوفتاد نقره تقلبی اسـت و یا از ترکیب فلزات دیگر ساخته شده.

تشخیص نقره با یخ

6-تشخیص از طریق صدا :

اگر به زیور نقره ی خود ضربه ای بزنید، صدایی ظریف و زنگ مانندی را خواهید شنید. به غیر از طلا و نقره، صدای دیگر فلزات بم و گرفته است. این یک روش بسیار ساده است. به نفره هایتان ضربه بزنید و از طریق صدا اصل بودن آن را تشخیص دهید.

تشخیص نقره اصل از طریق صدا

7-تشخیص از طریق وایتکس :

استفاده از مایع سفید کننده روشی جالب و آسان برای تشخیص نقره اصل است. مقداری وایتکس را به قسمتی از زیور نقره ی خود بزنید اگر محل مورد نظر تغییر رنگ داد و سیاه شد نقره ی شما اصل است. همچنین برای آشنایی با روش تمیز کردن نقره ی سیاه شده میتوانید به مقاله ی چرا نقره سیاه می‌شود مراجعه کـنید.

تشخیص نقره با وایتکس

شما کدام روش را برای تشخیص نقره اصل انتخاب می‌کنید؟ در فروشگاه زیورآلات نقره ی هومهر همواره در جهت رضایت خریدار، از نقره ی اصل مرغوب و با کیفیت با عیار 925 در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود. شما همراهان گرامی می‌توانید با مراجعه به گالری محصولات هومهر طبق سلیقه و سبک مورد علاقه شما، زیور نقره ی مناسبتان را انتخاب و خریداری کـنید ما در این انتخاب در کنار شما خواهیم بود و امیدواریم لذت خریدی آسان و امن و دلپذیر را در فروشگاه آنلاین زیورآلات هومهر تجربه کـنید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *