دسته‌بندی نشده

چرا نقره سیاه میشود؟

چرا نقره سیاه میشود؟

سیاه شدن نقره یک فرایند طبیعی است که به دلایل زیادی اتفاق می افتد اما جای نگرانی نیست. چون هم با نگهداری و مراقبت صحیح می توان سرعت این روند را کاهش داد و هم میتوانیم به سادگی زیورآلات سیاه شده را مانند روز اول تمیز و درخشان کنیم .

خبر خوب این که اگر نقره ی شما تغییر رنگ داده و کدر شده نگران نباشید نقره ی شما اصل است !

قبلا در مقاله نقره چیست گفتیم که نقره خالص با عیار 999 در مجاورت هوا اکسیده یا تیره نمیشود و در برابر خوردگی مقاومت دارد. اما از آنجا که بسیار نرم است نمیتوان از آن برای ساخت زیورآلات استفاده کرد. پس باید عیار شود. یعنی در واقع باید از آلیاژنقره (که میزان مشخصی ازنقره در ترکیب با سایر فلزاتی مثل مس است) استفاده کرد. در نتیجه نقره عیار 925 که مناسب ترین نقره برای ساخت زیورآلات است در تماس با عوامل مختلفی واکنش نشان میدهد و رنگ آن کدر ، زرد یا سیاه می شود.

تمیز کردن انگشتر نقره

چه عوالی باعث سیاه شدن نقره می شوند ؟

فلزنقره در واکنش با عوامل مختلفی تغییر رنگ داده و کدر و تیره میشود که عبارتند از  :

1. کلر موجود در آب ( بهتر است در استخر یا هنگام استحمام از زیورآلات استفاده نکنید )
2. تماس با عطر، اسپری ، کرم ، رنگ مو و مواد آرایشی
3. شوینده هایی مثل وایتکس و مواد شیمیایی
4. عرق و سموم بدن
5. هوای آلوده ( به علت وجود گوگرد در هوا )

چگونه از سیاه شدن زیورآلات جلوگیری کنیم؟

  • برای کاهش سرعت روند سیاه شدن زیورآلات ، آنها را بعد از هربار استفاده با آب گرم شستشو داده و خشک کنید. و داخل دستمال کاغذی بپیچید و درون جعبه قرار دهید. زیرا چربی پوست شما بر روی سطح نقره جمع شده و احتمال کدر شدن را افزایش میدهد.
  • میتوانید پک های سیلیکا ژل که درون جعبه های کیف و کفش یافت میشود و جاذب رطوبت هستند را درون جعبه ی زیورآلاتتان قرار دهید.
  • همیشه به یاد داشته باشد بعد از اتمام آرایش و استفاده از عطر ، آخرین گزینه برای پوشیدن زیورآلاتتان باشد. و اولین چیزی که قبل از حمام یا ورزش آن را در میاورید. در این صورت احتمال برخورد زیورآلات با عرق بدن و مواد آرایشی به حداقل می رسد.
  • از تماس نقره با لباس های پشمی و دستکش های لاتکس جلوگیری کنید.
  • هنگام کار با شوینده ها و مواد شیمیایی از زیورآلات استفاده نکنید .

راهکارهایی برای تمیز کردن نقره سیاه شده :

بهترین روش استفاده از خمیر دندان است . به این صورت که با یک مسواک نرم و کمی خمیر دندان، نقره را شستشو دهید و با آب گرم آبکشی و سپس خشک کنید دقت کنید اینکار را با ملایمت انجام دهید . اگر با یکبار نتیجه نگرفتید مجدد تکرار کنید. با این روش زیورآلات شما مانند روز اول درخشان میشود.

برای تمیز کردن زنجیرنقره استفاده از محلول نقره پاک گزینه ی بسیار مناسبی است. به سادگی و خیلی سریع زنجیرنقره شما تمیز می شود . مقداری از این محلول را درون ظرفی پلاستیکی بریزید. و زنجیر را برای حدود سی ثانیه درون آن قرار دهید و سپس خارج کنید و بشویید .

قیمت نقره پاک

  • از این روش میتوان برای تمیز کردن زیورآلاتی که تمام نقره هستند استفاده کرد. ( لطفا دقت کنید) یعنی زیورآلاتی که در آنها از رنگ مینا یا مروارید و سنگ استفاده نشده باشد.!!
  • همچنین می توانید از یک متخصص ماهر برای پولیش و جلای نقره سیاه شده کمک بگیرید.

 

انگشتر نقره آغوش انگشتر نقره بفل

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *