دسته‌بندی نشده

نقره چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

شمش نقره 999

نقره چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نقره یک عنصر شیمیایی با علامت Ag  فلزی گران بها، نرم،چکش خوار و انعطاف پذیر، به رنگ سفید مایل به خاکستری است.این فلز پس از پرداخت شدن براق و درخشان میشود. دارای بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و بیشترین میزان رسانایی گرمایی است. و از نظر چکش خوار بودن و مفتول شوندگی در رتبه ی دوم بعد از طلا قرار دارد. در دمای 961 درجه سانتیگراد ذوب شده و در حدود 2200 درجه سانتیگراد میجوشد. عیار و کیفیت نقره بر حسب مقدارنقره خالص در ترکیب با مخلوط فلزات دیگر بیان میگردد .نقره تجاری رایج دارای عیار 999 است.

فرمول شیمیایی عنصر نقره

تاریخچه :

این فلز درخشان از گذشته تا بحال کاربردهای مختلفی در زندگی انسان ها داشته است. از جمله ساخت ظروف، لوازم تزئینی ، ضرب سکه، ساخت جواهرات و حتی صنعت عکاسی و دندانپزشکی. در ایران  قدمت آثار به جا مانده به هزاره پنجم قبل از میلاد بازمیگردد. بیشترین آثار یافت شده مربوط به تپه سیلک کاشان است.همچنین این فلز را در ایران سیم مینامیدند. سیم از asêm ( آسیم ) که یک واژه پارسی میانه است گرفته شده. argentum نام لاتین این فلز است که از ریشه هندواروپایی arg که معنای آن خاکستری یا درخشان است می آید.

سکه نقره
قوری و کتری نقره
قاشق و چنگال نقره

کاربرد در زیورآلات:

این فلز بعد از طلا یکی از چکش خوارترین فلزات است. به این معنا که میتوان آن را به اشکال و فرم های گوناگونی درآورد. مانند سیم های مفتولی ، ورق های مسطح و تسمه های باریک که بیشترین کاربرد را در ساخت زیورآلات دارند.

فروشگاه زیورآلات هومهر hoomehr گردنبند ظریف نقره دست ساز طرح دونه برف گردنبند نقره و مروارید دونه برف گردنبند زنانه و شیک

نقره خالص با عیار 99.9% در مجاورت هوا اکسیده یا تیره نمیشود و در برابر خوردگی مقاومت دارد. اما از آنجا که بسیار نرم است نمیتوان از آن برای ساخت زیورآلات استفاده کرد. پس نقره باید عیار شود. یعنی در واقع باید از آلیاژنقره (که میزان مشخصی از نقره در ترکیب با سایر فلزاتی مثل مس است) استفاده کرد. که در مقالات عیار چیست و چرا نقره سیاه میشود به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

در زیورسازی بانقره با اصطلاحاتی همچون نقره پنبه یا ساچمه ؛ استرلینگ یا عیار 925 مواجه هستیم که به این موضوعات در مقاله های مربوط به آنها در وبسایت هومهر پرداخته شده است . برای آشنایی بیشتر میتوانید به این مقاله ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *